دیوان بین المللی دادگستری در تاریخ 22 ژولای 2010 (31 تیرماه 1389) نظریه مشورتی خود در پرونده همخوانی صدور اعلامیه استقلال یکجانبه کوزوو با حقوق بین الملل را صادر نمود. در این نظریه دیوان با رای مثبت 10 قاضی در مقابل رای منفی 4 قاضی به این نتیجه رسیده است که اعلامیه استقلال کوزوو مغایر با حقوق بین الملل صادر نشده است.
الف- صلاحیت دیوان و صلاحدید صدور نظریه مشورتی: در نظریه دیوان پس از بررسی استدلالات مختلف دولتها در رابطه با صلاحیت دیوان (بندهای 18 تا 28) و قدرت صلاحدیدی دیوان در اعمال صلاحیت مشورتی(بندهای 29 تا 48) به این نتیجه رسیده است که دارای صلاحیت بوده و هیچ دلیل قانع کننده ای برای عدم اعمال صلاحیت مشورتی وجود ندارد.
ب- دامنه سئوال مجمع عمومی: در ادامه دیوان به تعیین دامنه سئوال مجمع عمومی پرداخته است. دیوان با اشاره به قضیه دیوانعالی کانادا در قضیه حق مردم کبک (بند 55) بیان نموده است که رسیدگی این پرونده با رسیدگی پرونده کبک تفاوت بسیاری دارد. در آن پرونده سئوال در رابطه با اعمال حق جدائی طلبی مرتبط بوده است، حال اینکه در این پرونده صرفا از دیوان خواسته شده است که اعلام دارد آیا در حقوق بین الملل قاعده ای وجود داشته که اعلام استقلال کوزوو مغایر با آن می باشد. به عقیده دیوان «در حقیقت بسیار ممکن است که در مورد یک عمل مشخص همانند اعلام استقلال، آن عمل مغایر با حقوق بین الملل نبوده، بدون اینکه الزاما مبتنی بر اعمال یک حق اعطایی باشد.» (بند 56)
ج- همخوانی اعلامیه استقلال کوزوو با حقوق بین الملل: دیوان در بند 79 اعلام می دارد که در قرون 18، 19 و نیمه اول قرن 20 موارد بسیاری از اعلام استقلال یکجانبه وجود داشته که رویه دولتی نشان می دهد در این موارد عمل اعلام استقلال مغایر حقوق بین الملل نیست. به عقیده دیوان در نیمه دوم قرن 20 و با توسعه حقوق حق تعیین سرنوشت ملتها در قالب ملتهای تحت سلطه بیگانه و سرزمین های تحت استعمار تعداد زیادی از دولتها تاسیس شدند. البته، در برخی موارد اعلامیه های استقلال خارج از این چارچوب نیز وجود داشته است، لکن به عقیده دیوان در حقوق بین الملل رویه بین المللی شکل نگرفته است که اعلام استقلال را منع نماید. (بند 79)
در ادامه دیوان به استدلال بسیاری از کشورها مبنی بر مغایرت اعلام استقلال با اصل تمامیت ارضی می پردازد. دیوان ضمن تاکید بر اهمیت این اصل در نظم حقوقی بین المللی و منشور ملل متحد (بند 80)، اعلام می دارد که رویه بین المللی از این حیث نیز ممنوعیتی را نشان نمی دهد. به عقیده دیوان رویه سازمان های بین المللی حاکی از آن است که این اصل صرفا در روابط بین دولتها اعمال می شود.
دیوان با اشاره به رویه شورای امنیت در محکومیت برخی از موارد اعلام استقلال معتقد است که در کلیه این قطعنامه ها شورای امنیت در رابطه با وضعیت خاص حاکم بر زمان صدور اعلامیه های استقلال تصمیم گیری کرده است. فلذا، از نقطه نظر دیوان در آن موارد عدم مشروعیت اعلامیه ها «ناشی از ماهیت یکجانبه آنها نبوده، بلکه ناشی از حقایقی بوده که وجود داشته و یا اینکه وجود خواهد داشت و با توسل به زور غیرقانونی سایر نقض های شدید هنجارهای حقوق بین الملل از جمله هنجارهای با ماهیت آمره مرتبط بوده است.» به عقیده دیوان ماهیت استثنائی این قطعنامه ها حاکی از آن است که رویه شورای امنیت هیچ ممنوعیت عام در مورد اعلام استقلال یکجانبه را معرفی نمی کند. (بند 81) در ادامه دیوان در رابطه با مفهوم “remedial secession” ضمن اذعان به اختلاف نظر شدید دولتها راجع به این مفهوم در جریان رسیدگی، اعلام داشته است که پرداختن به این سئوال خارج از دامنه کاری دیوان می باشد. (بند 83)
در پایان این بخش دیوان بین المللی دادگستری بیان داشته است که «حقوق بین الملل عام هیچ قاعده قابل اعمال مبنی بر ممنوعیت اعلام استقلال ندارد. فلذا، دیوان نتیجه گیری می کند که اعلامیه استقلال 17 فوریه 2008 حقوق بین الملل عام را نقض نکرده است.» (بند 84)
د- اصول حاکم بر تفسیر قطعنامه های شورای امنیت: در حین تحلیل مفاد قطعنامه 1244 دیوان اشاره ای گذرا به اصول حاکم بر تفسیر قطعنامه های شورای امنیت داشته که برای اولین بار است که از سوی دیوان با این تفصیل بیان می گردد. از دیدگاه دیوان اگرچه قواعد حاکم بر تفسیر معاهدات مندرج در مواد 31 و 32 کنوانسیون 1969 حقوق معاهدات وین می تواند راهنمایی در این زمینه فراهم آورد، لکن «تفاوت قطعنامه های شورای امنیت با معاهدات به این مفهوم است که در تفسیر قطعنامه های شورای امنیت نیاز است که عوامل دیگری نیز ملحوظ داشته شوند. قطعنامه های شورای امنیت توسط یک رکن واحد جمعی صادر می شوند و از طریق یک فرایند بسیار متفاوت از انعقاد معاهدات تدوین می گردند. علاوه بر این قطعنامه های شورا می توانند نسبت به همه دولتهای عضو الزام آور باشند، صرف نظر از اینکه آنها در تدوین قطعنامه نقش داشته اند یا خیر. تفسیر قطعنامه های شورای امنیت مستلزم آن است که دیوان بیانیه های اعضاء شورا به هنگام تصویب؛ سایر قطعنامه های شورای امنیت در موضوع واحد و همچنین رویه بعدی ارکان ملل متحد و دولتهای متاثر از قطعنامه ها را تحلیل کند.» (بند 94)
دیوان با تمسک به این رویکرد تفسیر قطعنامه های شورای امنیت و با اشاره به بندهای مختلف قطعنامه 1244 اعلام می دارد که هدف و غایت قطعنامه 1244 صرفا ایجاد یک نظام حقوقی موقتی و استثنائی بوده و نمی بایست به نحوی تفسیر گردیده که ایجاد کننده یک چارچوب ساختاری دائمی است. (بند 100)
ه- انطباق اعلامیه استقلال با قطعنامه 1244 شورای امنیت: بدین منظور دیوان ابتدائا به توصیف شخصیت صادرکننده اعلامیه استقلال پرداخته است و به این نتیجه رسیده است که با لحاظ کلیه عوامل، صادرکنندگان اعلامیه استقلال 17 فوریه 2008 در قالب موسسات موقتی خودمختاری عمل ننموده، بلکه در ظرفیت خود به عنوان نمایندگان مردم کوزوو خارج از نظام اداره موقت اقدام کرده اند. (بند 109)
در ادامه دیوان در پاسخ به مساله ممنوعیت اعلام استقلال در چارچوب قطعنامه 1244 اعلام می دارد که یکی از رویه های متحدالشکل شورای امنیت این است که «هر جایی شورای امنیت تصمیم گرفته است شرایط محدودی را برای وضعیت دائمی یک سرزمین ایجاد کند، شرایط مربوطه در قطعنامه های مرتبط پیش بینی می شود» و به عنوان مثال به قطعنامه 1256 در مورد قبرس شمالی اشاره می کند. (بند 114) با این اوصاف دیوان و با توجه به عدم محدودیت قطعنامه 1244 دیوان نتیجه گیری کرده است که «قطعنامه 1244 اعلام استقلال 17 فوریه 2008 را مانع نشده است، زیرا این دو سند در دو سطح متفاوت عملیاتی می شوند، برخلاف قطعنامه 1244، اعلامیه استقلال تلاشی در جهت تعیین وضعیت نهایی کوزوو بشمار می آید. فلذا از دیدگاه دیوان «قطعنامه 1244 صادرکنندگان اعلامیه استقلال 17 فوریه 2008 را از صدور یک اعلامیه استقلال از جمهوری صربستان منع نمی کند. بنابراین، اعلامیه استقلال قطعنامه 1244 را نیز نقض نکرده است.»
لازم به ذکر است که قاضی تومکا (نائب رئیس دیوان)، قاضی کوروما، قاضی سیما، قاضی کیث، قاضی آمور، قاضی بنونا، قاضی اسکاتنیکف، قاضی ترینداد و قاضی یوسف نظرات جداگانه و مخالف خود را ضمیمه رای نموده اند.
در ادامه مطلب نیز در یک نگاه کلی می توانید از تحولات و یافته های دیوان در پرونده همخوانی اعلام استقلال کوزوو با حقوق بین الملل مطلع شوید.
دسترسی به نظریه مشورتی دیوان بین المللی دادگستری و نظرات جداگانه یا مخالف قضات دیوان
گزارشی از حواشی نظریه مشورتی دیوان به نقل از وبلاگ نوشتارهایی در حقوق بین الملل
گزارش وبلاگ اطلاعات حقوق بین الملل از نظریه مشورتی